PureYoga

PureYoga är Hagabadets yogakoncept som inkluderar flera traditionella yogastilar, meditation och mindfulness. Som nybörjare kan du t ex börja med Yoga Basic, och som erfaren passar t ex Power Vinyasa.

 

Ladda ner yogaschema (9/1 - 18/6 17)

 

¤ Lånemattor finns, men om du har - ta gärna med dig din egen matta. ¤


 

 

Prova träningen på Hagabadet


Klassbeskrivningar


YOGA BASIC

Ett introduktionspass som är utformat för att passa den absoluta nybörjaren. Den som inte satt sin fot i en yogastudio förut.

 

Finns som vanlig yoga och som varm yoga. Är du helt ny är det här du ska börja. Då får du en bra grund att stå på när du sedan provar dig vidare.

 


ASHTANGA

Detta är en dynamisk yogaform från Mysore, södra Indien. En fast serie ställningar (asanas) binds ihop med en viss andningsteknik (ujjayi) tillsammans med specifika rörelsesekvenser som utförs i takt med andningen.

 


GRAVIDYOGA

I kursform. Riktar sig till gravida kvinnor med eller utan tidigare erfarenhet av yoga. Genom att träna yoga får du ökad kroppskännedom och bygger upp kroppen på ett skonsamt sätt. Kursen innehåller fysiska moment, bäckenbottenträning, avslappning och andningsträning. Träningen kan påbörjas när som helst under graviditeten. Mer info >>

 


HATHA YOGA | HOT HATHA YOGA

Hatha yoga är en yogaform med fokus på att skapa balans i kroppens "energisystem" och därigenom uppnå såväl fysisk som psykisk hälsa och utveckling. Syftet är att balansera ryggraden och sinnet så att meditation är möjligt. Metoderna som används är kroppsställningar, andningskontroll, koncentrationsövningar och meditation. Stavelsen ha betyder solen och tha månen. Ordet yoga betyder förening, och hatha yoga är alltså en förening mellan solens och månens principer.

 

Hathayoga är den fysiska yogans ursprung och uppkom för cirka tusen år sedan.

¤ Passar: Dig som har erfarenhet. Ta med en handduk. ¤

 


KUNDALINI YOGA

Kundaliniyoga är en kraftfull yoga som kom till väst i slutet av 1960-talet med den indiska yogin, Yogi Bhajan. I kundaliniyoga ligger stort fokus på den mentala och andliga delen av yoga. Därför kallas den också medvetenhetens yoga. I ett kundaliniyogapass ingår därför även meditation och användandet av mantran som en naturlig del.

 

Kundaliniyogan erbjuder enkla redskap att snabbt återställa kropp och själ i balans. Fokus ligger mer på uthållighet och kraft än på avancerade kroppsställningar. Den är en vital, dynamisk träningsform som med kraftfulla andningsövningar och dynamiska rörelser vitaliserar, stärker och balanserar immunförsvar, nervsystem, körtelsystem och dina båda hjärnhalvor. Vanliga effekter efter ett kundaliniyogapass är att du känner dig piggare, klarare, renare och lättare till sinnes.

 

Kundaliniyoga stärker och balanserar hela människan och kan anpassas till allas förutsättningar och behov. Man behöver inte vara vig eller vältränad utan det är snarare ett resultat av din yogaträning.

¤ Passar: Alla oavsett tidigare erfarenhet eller ålder. ¤

 


MINDFULNESS YOGA

Ladda om kroppens batteri med övningar som lugnar nervsystemet och stärker immunförsvaret. Mest sittande och liggande övningar. Ett mjukt och snällt pass.

 

¤ Passar: dig som är ny i yogans värld, eller vill bygga upp din kropp t ex efter skada, men även för dig som bara vill varva ner.

 


RESTORATIVE YOGA | VARM RESTORATIVE YOGA

Restorative yoga är en avslappnande yogaform. Den här klassen är lugnande för nervsystemet och läkande för muskler och ligament. Rörelserna främjar blodcirkulationen och ger sinnet en stunds vila. Perfekt komplement för att balansera vardagen och annan träning. Även en bra klass att börja med om du är på väg tillbaka efter en sjukskrivning.

¤ Passar: alla, samt dig som vill bygga upp din kropp t ex efter skada. ¤

 


TEMAYOGA

En ny klass varje vecka som fokuserar på något specifikt inom yogan. Teman varierar och kan till exempel adressera en specifik rörelse (asana), kroppsdel, filosofi eller annat yogarelaterat. Klasserna undervisas som en work shop i miniformat.

 


VINYASA

Ett mer utmanande pass, för dig som har lärt dig grunderna från yoga I. Små utmanande moment, där du börjar experimentera med din styrka, rörlighet och balans. Här kan du lära dig även lite svårare bakåtböjningar och framåtböjningar. Båda dynamiska och statiska serier, för att börja stärka kroppen vilket utvecklar ännu mer rörlighet för att skapa vitalitet och hälsa på yogamattan. På de längre passen erbjuder vi en förlängd utvecklingsmöjlighet.

¤ Passar: Dig som har erfarenhet. ¤

 


HOT VINYASA | VARM VINYASA

Rörelse i flöden i värme. Varierande positioner, där andning och rörelser synkroniseras. Lite utmanande, lite svettigare, lite lekfullare. Svettproduktionen ökar vilket rensar ut systemet/kroppen.

 

¤ Passar: alla, oavsett ålder eller yogaerfarenhet. Men glöm inte att fylla på vätska innan passet. Medtag egen handduk. ¤

 


LUGN VINYASA | HOT LUGN VINYASA

Här finns enklare flödande rörelser i form av solhälsning m.m. Här lär du dig hur man synkroniserar andning och rörelser på ett enkelt sätt.

 

¤ Passar: dig som är ny i yogans värld eller vill bygga upp din kropp t ex efter skada.

 


POWER VINYASA | HOT POWER VINYASA

Ett intensivt, krävande pass för dig som har kommit långt men vill uppnå mer. Låt kraft och ömhet flöda genom hela din kropp när du utmanar din mentala & fysiska styrka! Flirta med musklerna samtidigt som du flirtar med sinnena. När stillhet möter flöde, när tyngd möter viktlöshet, när medvetenhet möter lekfullhet. Längre tid i utmanande positioner för att upptäcka mer. Intensivt flöde. Kraftfylld musik. Armbalancing. Sweet intoxication! All inklusive. Extremt uppiggande, vitaliserande och svettigt!

¤ Passar: Erfarna yogautövare. Ta med en handduk. ¤

 


YIN YOGA | HOT YIN YOGA | VARM YIN YOGA

Yin yoga är en passiv, stilla och lugn yogaform. En av de lugnaste formerna av yoga som sträcker ut och stimulerar bindväv, ligament och inre organ. Yogaställningar utförs alltid liggande eller sittande. Du stannar i varje ställning i flera minuter, (oftast 5, ibland ända upp till 10 minuter) och praktiserar samtidigt mindfullness.

¤ Passar: Alla oavsett tidigare erfarenhet eller ålder. ¤

 


YOGA

Ett nybörjarepass som passar efter du gått Yoga Basic, där du får möjlighet att lära dig grunderna till yoga - andning, fokus och meditation. Mest statiska positioner. Här kan du lära dig positionernas namn och teknik för att sedan kunna gå vidare. Rätt teknik i ställningar minskar skaderisken.

 

¤ Passar: Dig som är ny i yogans värld, eller vill bygga upp din kropp efter t ex skada. ¤

 


HOT YOGA | VARM YOGA

Ett förkoreograferat pass. Det är en serie bestående av 22 positioner (alltid samma), där nästan varje position repeteras två gånger. Bara statiska positioner. Salens värme är mellan 30 - 35 C varm fuktig eller varm torr värme beroende på vilken sal. Tack vare värmen känns kroppen smidigare, blodcirkulationen kommer lättare igång. Fokus är på avgiftningseffekten, som sker genom att skapa och öka tryckeffekt i olika delar i kroppen. Passet kan passa dig som vill träna rörlighet, balans och fokus på ett nytt sätt i behaglig värme.

¤ Passar: Alla, oavsett ålder eller yogaerfarenhet. Kom ihåg att fylla på vätska innan passet. Medtag egen handduk. ¤

 


YOGA AVSPÄNNING

Passar dig som vill skapa mer lugn och ro i ditt liv. Vi fokuserar på andning och avspänning.

¤ Passar: Alla oavsett tidigare erfarenhet eller ålder. ¤